Voorvertoning
Stichting Babyspullen

Beste ,

Chateau Bijstand start 14 maart bij SBS

In Chateau Bijstand verruilen Martien, Erica, Maxime, Claire, baby Vivé en hun twee honden vanaf 14 maart hun chique woning in Noordwijk voor een doorsnee huurhuis in Uithoorn. Ze doen dit om aandacht te vragen voor ouders die in de bijstand zitten, en zetten zich ondertussen ook een maand lang in voor Stichting Babyspullen.

Een maand in de bijstand betekent dat de Meilandjes alles moeten inleveren wat bij hun 'normale leven' hoort, zoals bankpasjes, auto’s en mobiele telefoons. Ze moeten een maand leven van een zeer beperkt budget. Het geld dat ze ontvangen is niet alleen voor de dagelijkse boodschappen, ze worden ook geconfronteerd met situaties waar gezinnen in de bijstand ook mee te maken krijgen.

Er worden in Nederland 35 baby’s per dag geboren in een gezin dat op of onder de armoedegrens leeft. Wij helpen hen door babystartpakketten te verstrekken. Hier gaan kleding, beddengoed en andere basisbenodigdheden in. Op die manier kunnen wij de stress bij (aanstaande) ouders verlichten waardoor zij zich meer kunnen richten op het ontwikkelen van een hechte band met en zorgen voor hun kindje. Essentieel voor de (hersen)ontwikkeling en kansen in hun latere leven.

We wisten dat het voor de familie Meiland, net als voor velen in Nederland, moeilijk voor te stellen is hoe het daadwerkelijk is om te leven van een bijstandsuitkering. De manier waarop er gesproken wordt door de familie over bijvoorbeeld het ‘kleine’ huis, geeft wel aan dat zij zich helemaal niet realiseren in welke luxe positie zij doorgaans verkeren. Natuurlijk is een maandje aan de bijstand proeven niet te vergelijken met in de bijstand leven. Wij hopen echter dat het onderwerp hierdoor wel meer op de tafel komt en dat wij goed gebruik kunnen maken van die extra aandacht om nog meer stappen te kunnen zetten om elk kind dat geboren wordt in armoede te voorzien van een babystartpakket.

Vanaf maandag 14 maart om 20.30 uur is elke week op SBS6 te zien hoe ze het ervan afbrengen en wat zij kunnen betekenen voor Stichting Babyspullen.

Mary Kearney
Algemeen Directeur Stichting Babyspullen